Hotel Mama winkelmandje

De winkelwagen is leeg

Onze Bloggers

  • Thiery Thielemans
  • Greet Slikker
  • Rachelle Verhage
  • Leon Bakermans
  • Lucia Boer
  • Loes Wallet
  • Iris Berselli
  • Helen Muller
  • Angelique van Marle
  • George Hahn
  • Ria Schopman
  • Vanessa Bos-Steijn
  • Ylse van Lanen

Cyberpesten

 

Pesten is niet alleen iets van deze tijd. Ik kan me nog goed herinneren dat ik in mijn jeugd ook wel eens werd gepest. Mijn oren zijn iets groter dan gemiddeld, dus waren zij wel eens onderwerp van pesterijen. Niet dat ik eronder heb geleden, gelukkig niet. Het pesten is met de tijd mee veranderd. Nu wordt er gepest via het internet, het zogenaamde cyberpesten.

 

Wat verstaan we eigenlijk onder pesten? Iemand wordt gepest als hij of zij herhaaldelijk en gedurende langere periode wordt blootgesteld aan negatieve acties van één of meerdere personen, in een situatie waarin sprake is van machtsongelijkheid (Olweus, 1978). Als je kijkt naar het cyberpesten dan is deze definitie achterhaald. Omdat er bij cyberpesten gebruikt wordt gemaakt van het internet waar alles vaak voor langere tijd op blijft staan, is het dus niet nodig om acties keer op keer te herhalen. Eén post kan voldoende zijn om een hoop schade aan te richten. Ook de machtsongelijkheid doet er bij het cyberpesten veel minder toe. Wat eerst in de beslotenheid van een speelplaats gebeurde vind nu dus plaats op het World Wide Web.

 

Eén van de grote gevaren van het cyberpesten is het ontbreken van het non-verbale contact. De cyberpester krijgt geen feedback van zijn acties, waardoor hij of zij in veel gevallen geen enkel idee heeft van wat voor schade er wordt aangericht. Bij het traditionele pesten spelen omstanders vaak een grote rol. Ze kunnen meedoen aan het pesten, ze kunnen niets doen of ze kunnen het slachtoffer te hulp schieten. Bij het cyberpesten heb je geen directe omstanders, het slachtoffer staat alleen. Toch is het niet zo dat er bij het cyberpesten helemaal geen omstanders zijn. Het is wel veel moeilijker om als omstander te zien wat voor impact het pesten heeft, er is immers geen non-verbale feedback.

 

De gevolgen van cyberpesten kunnen groot zijn. Uit onderzoek blijkt dat slachtoffers van cyberpesten vele malen hoger scoren op de mate van depressiviteit, verwarring, angst, eenzaamheid, boosheid en verdriet. Ook hebben de gepeste vaak een lager zelfbeeld. Moge duidelijk zijn dat het zeer belangrijk is dat de jongeren leren om adequaat om te gaan met cyberpesten, zodat men er controle over kan krijgen.

 

Cyberpesten vraagt om een specifieke aanpak. Voor de jongeren is het belangrijk om te weten wat de do’s en dont’s zijn. Wees kritisch in wat je post, deel geen persoonlijke gegevens met  anderen (wachtwoorden, telefoonnummers ed). Het is van belang dat de jongeren inzien dat het ‘publiek’ groot is, waardoor het pesten veel eerder kan escaleren. Een goede manier om deze voorlichting te geven is het inzetten van een ervaringsdeskundige. Hij of zij weet waar het over gaat en kan duidelijk maken op welke wijze hij/zij de problemen heeft opgelost.

 

Een andere manier zijn de online programma’s. Jongeren zoeken graag online naar hulp, zonder tussenkomst van ouders. Tevens is het een laagdrempelige manier van hulp zoeken.  Een  goede site om naar toe te gaan zijn pestkoppenstoppen.nl. Deze site is gebaseerd op wetenschappelijke literatuur en gaat uit van de bevinding dat jongeren veel tijd online besteden, veelal niet over hun problemen praten met hun ouders,  ze veelal zelf naar oplossingen zoeken voor hun problemen en dat ze liever anoniem hulp ontvangen.

Mochten er naar aanleiding van mijn artikel vragen, suggesties of aanvullingen zijn, dan hoor ik deze graag.

 

Laatst aangepast op vrijdag, 08 november 2013 14:30

Laat een reactie achter

Zorg ervoor dat u de verplichte (*) velden invult waar dit is aangegeven. HTML code is niet toegestaan.

Meer in deze categorie:

Boeken

Wannawears

Go to top